Få koll på näringsinnehåll med din egen müsli!

Jag brukar göra egen müsli! Jag har hållit på ett tag, så jag har hunnit med några varianter genom åren men oftast kryddar jag den med kanel och kardemumma och så sötar jag med honung innan den rostas i ugnen. Idag hade jag i dinkelflingor och havregryn, solrosfrön, linfrön och pysillumfrön, paranötter, mandel, hasselnötskärnor och kokos.

 

Gör man egen müsli är det lättare att ha koll på näringsinnehållet. Ett av mina ”favoritspårämnen” är selen. Selen i rätt mängder befrämjar vår produktion av hormoner som gör att vi mår bra (serotonin bland annat), och dessutom kan det skydda mot cancer. Selen finns i åtminstone dinkel, havre och paranötter! När müslin svalnat klipper jag aprikoser över. Aprikoser är gott och dessutom innehåller det järn, alltså bra för kroppens syretransport och för att bibehålla en bra prestationsnivå. Ett lite nyttigare sätt att söta på alltså.


Ett tips är att rosta den ganska hårt, det brukar bli godare då!



Eget!

 


//Helene



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0