Taktikbyte

I detta nu ligger Ester och Märta bredvid varandra och sover, men så fort det är lite aktivitet kopplar Ester på attackblick och vakar som en hök över Märta. Enligt veterinär.nu (och andra källor) kan konfrontationer mellan hund och katt som sker på fel sätt sätta djupa spår. Så det är läge att vara försiktig.

Därför har jag bytt taktik. Märta är snäll, trygg och tillåtande. Problemet ligger i Esters revirtänkande. Från och med nu accepteras därför bara snälla och trevliga inviter från Esters sida. Frångår hon denna regel får hon vara i vardagsrummet med stängd dörr. I vardagsrummet står hennes klösbräda som preparerats med Märtas doft genom att gnida en filt mot den. Jag leker och kelar ofta med Ester så hon inte känner sig utstött och ibland tar jag med mig Märta och matar dem båda med Lönnebergaskinka. Planen är att hjärntvätta Ester med positiva associationer till Märta.



Märta leker med med pipgris hon fick från kenneln.


//Helene


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0