Stolt matte

De senaste två dagarna har Märta gjort sådana framsteg att jag måste skriva om det lite här:

1. Hon har lärt sig att hitta runt huset, utan vägledande insatser från matte.
2. Hon lystrar till sitt namn och kommer när jag ropar på henne.
3. Rädslan för att gå över trösklar är borta. Att kunna gå över trösklar är väldigt bra, så just den här punkten tycker jag känns bra att bocka av :)
4. Hon vet vad ”kissa” betyder. Ett mycket användbart kommando, speciellt när vi står i kyla och snålblåst under lönnen bakom huset klockan halv tre på natten och det enda jag vill är att hon ska göra just det, kissa. Helst nu på direkten.

Nu i veckan ska jag och Märta miljöträna. Vi ska åka tunnelbana. Hon ska få följa med till gamla jobbet någon kväll och hämta lite grejer jag inte fått med mig än. Vi ska även försöka normalisera Märtas förhållande till klosaxen.

Har läst att klickerträning ska vara extremt effektivt och har funderat på att prova. Dock tycker jag att det känns mer naturligt och instinktivt att ge beröm och kanske godis för att förstärka det hunden gör bra. Vilken erfarenhet har ni av klickerträning?



En duktig tjej!


//Helene


Kommentarer
Gurun

Verkar vara en söt och framåt liten tjej!

2013-10-20 @ 20:48:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0