Kalkonmiddag

Jag har fortsatt min kulinariska upptäcktsfärd genom att röra mig ytterligare några snäpp utanför bekvämlighetszonen. Inför traditionsenlig annandagsmiddag med släkten låg en färsk Ingelstakalkon framför mig på köksbänken. Stor, blek och krävande. Gårdagens vaniljstång tedde sig svårighetsmässigt som en sommarbris i jämförelse. 

Efter att ha googlat kalkon och funnit en uppsjö av olika tillagningsvarianter fastnade jag tillslut för recept i Vår Kokbok som verkade stämma bra överens med min egen bild av kalkonmiddag, men med ett par modifikationer: Istället för att ösa kalkonen förpackades den i en stekpåse vilken borde skapa ett slutet system för buljongen och då slipper man ösa, och vad gäller brödstuffingen kryddade jag den med knaperstekt bacon. Tror det blir gott. I övrigt inga receptavvikelser. 

Till kalkonen blir det sås på buljongen, hasselbackspotatis, gelé och kokta grönsaker med smör.










//Helene


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0