Studentekonomi

Haft med mig en praktikant på lite ärenden i jobbet idag. Praktikanten har examina från både svenskt och ryskt universitet så vi pratade en del studiekultur och hur det skiljer sig mellan länderna. Jag tycker generellt att vi är bortskämda i Sverige. Hur mycket får man efter lån och bidrag som student? Nio-tio tusen? Ändå klagar svenska studenter på att de känner sig fattiga (och då har de inte ens jobbat ihop pengarna). När jag studerade kände jag mig aldrig fattig. Tyckte inte ens det var svårt att få pengarna att räcka, trots inträden, helgdricka och utemat ibland. När man är försedd med det nödvändiga ser jag inget problem i att man under en period i livet måste konsumera med eftertanke. Att vara student i Sverige är i många delar bekymmersfritt, och det är ju fantastiskt.


//Helene


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0