Tips på affärsidé

Jag handlade kläder i helgen. Allt kändes bra fram till jag tittade på materiallappen på ett av linnena och såg att det var tillverkat i Bangladesh. Bangladeshiska kläder har jag absolut inget förtroende för, brukar undvika kedjor som saluför dem. Jag säger inte att alla tillverkare i Bangladesh är dåliga, eller att alla produkter på exempelvis HM är det, men det kräver kunskap för att selektera ut det som är bra och den kunskapen (eller intresset) har jag inte, så nolltolerans är enklare i mitt fall. Jag skulle önska att det var lättare att vara en god konsument. 

Så här kommer tips på en bra affärsidé till den som känner sig manad: Det vore till exempel bra om alla produkter som regel var märkta med en mobilscanningsbar streckkod, eller motsvarande lättillgänglig information, som renderade i någon form av enkel färgskala kopplad till parametrar såsom kemikalieinnehåll, tillverkarens ansvar för arbetsmiljö, hälsa, miljö etc. Kan inte någon fixa det?

Intressant från Vice News: 

https://m.youtube.com/watch?v=a0UCeTjhSJI 

(jag bloggar från mobilen och kan inte bädda in klippet. Om länken inte funkar, gå in på youtube och sök på "toxic tanneries Bangladesh")


//Helene


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0