Inga konstigheter

Ännu ett betydelsefullt steg i riktning mot ett giftfritt liv tog jag när jag idag lämnade Baronhamams aleppobutik på Sofiagatan med lagertvål och en flaska jojobaolja i handväskan. Det är ekologiska produkter med få ingredienser som går att använda till det mesta, dessutom känns det bra i hjärtat att köpa produkter som kommer från Syrien. Fram till idag har jag använt en duscholja från Rituals som visserligen doftar väldigt gott, men som dessvärre innehåller en rad ämnen jag knappt kan uttala namnet på, och så är det med de flesta produkter jag använder, i allt från billigt ICA-shampoo till dyrare stylingprodukter som finns hos frisören. Det är svårt att veta vad man använder helt enkelt.

Och jag stör mig på det. Jag stör mig på att handlöst behöva kasta mig ut i kemikaliedjungeln bara för att jag vill tvätta håret. Eftersom jag tycker det är kul att fördjupa mig i saker hade jag först en ambition att gå igenom varenda ingrediens på flaskan och utifrån det bestämma mig för om det är något jag vill använda. Men, ehh... Nej. Jag väljer att köpa enkelt istället. Tvålen jag fick med mig hem idag innehåller olivolja och lagerbärsolja, jojobaoljan innehåller, ja, jojobaolja. Så nu tar jag semester från min gamla duscholja ett tag.







Förresten, ett tips på samma tema: istället för ögonsminkborttagningsmedel har jag alltid använt olivolja. Det funkar super!


//Helene


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0