M fixar Sumpans bästa

Hemma hos oss är det jag som lagar maten, jag tycker det är roligt, men vettesjutton om inte M borde göra det istället. Då och då träder han in och gör en punktinsats och det blir alltid SÅ BRA. Ikväll kan han ha gjort Sumpans godaste pizza på rester i kylen. Knepen för detta mästerverk visade sig vara två till antalet: Tomatsåsen och saltet. Vi börjar med tomatsåsen. När jag kom hem stod den och puttrade på spisen, och den var så bra att jag egentligen hade kunnat strunta i pizzan och ätit bara tomatsås. Till skillnad från så mycket annat nuförtiden hade den inte stått och puttrat sedan klockan två inatt, denna var ett minutverk av krossade tomater, socker, salt, basilika, en chalottenlök och tre vitlöksklyftor. Löken ska man inte hacka, den kokar med hel och så tar man upp den när såsen är klar. Faktor nummer två för den perfekta pizzan är salt i degen. Mycket salt. Att dubbla receptangivelserna brukar vara en bra utgångspunkt, men här får man ha lite sunt förnuft så det inte går helt fel. Nu är det bara att börja baka!


Godaste såsen...

...på godaste pizzan. Rester från helgen resulterade i grönsakspimpad quattro formaggio med blåmögelost, taleggio, prästost och pecorino.


//Helene


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0