Loppis och gråzoner

Idag har jag och min fina kollega och vän Carro varit på Elsborgs loppis. Det var underbart väder, och gjorde en del fynd. Roligast av allt är nästan att gå in på alla innergårdar och kolla hur folk bor (skratt). Ett av fynden jag gjorde var ett blått parasoll till barnvagnen för att skydda Casper mot solen. 

Det leder genast till det här med gråzoner i föräldravärlden: 

Jag nämnde ju solskyddsfaktor stenhårt i föregående inlägg. Vid närmare eftertanke och koll på 1177 (senaste forskning och rekommendationer inom vård) så ska barn under 6 månader inte ha det på sig pga att huden är känslig för kemikalier. Ner med Lilleman i badet, glad för jag inte använt mer än lite på honom. Står även att 1177 då rekommenderar kläder med lång arm och byxor samt solhatt. Det känns ju sådär när barnet är varmt och temperaturen står på 24 grader. Här är parasollet till barnvagnen tummen upp. 

Samma idag hörde jag att barn inte ska ha solglasögon på sig, de ska inte börja med köp-gröt när de börjar smaka och så fortsätter det. Hur ska man som förstagångs förälder veta vad som är rätt? 
Jag personligen lyssnar på våran rutinerade BVC sköterska, läser 1177 och talar med 2 vänner som är i samma ålder och har barn själva. Sedan får man helt enkelt använda sitt sunda förnuft. Alla barn är olika och familjer osv. Man får helt enkelt göra det man tror blir bäst för sitt barn, men visst är dessa gråzoner dryga att hamna i... 


Från min kusins gård idag på Loppisen. 

//Em 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0