Som hund och katt

Då det redan finns en katt i hushållet var jag lite orolig för hur Märta skulle tas emot. Och det är klart, helt enkelt är det ju inte. Ester är självklart nyfiken på "lillasyster", smyger på henne och har svårt att släppa henne med blicken. Ibland närmar hon sig och boxar till henne med tassen, dock utan klor (som, om det skulle hetta till, är nyklippta, just nu befinner vi oss som ni förstår i en fas där man måste ligga steget före). Dock undrar jag vem som tycker det är mest nervöst; Ester och Märta eller oroliga matte ;) Märta å sin sida verkar helt oberörd av Esters närvaro, eller kanske till och med mer åt det nyfikna hållet. Lägenheten är numera indelad i två sektioner där Märta bara har tillgång till den ena för att Ester inte ska känna sig trängd. De får ta det hela i sin takt. Det får ta tid!

Nu de senaste timmarna har jag dock noterat en förändring: Ester har börjat ägna sig även åt andra sysslor än att skugga Märta, såsom att äta och tvätta sig. Just nu ligger de faktiskt bara ett par meter ifrån varandra och sover! Visserligen under min vakande blick, men den åsynen gör varmt i mattehjärtat :)

Jag läste någonstans att katters och hundars förutsättningar för att fördra varandra i längden egentligen är genetiskt predestinerad och att i tio procent av fallen går det faltiskt inte. Just nu tror jag dock att vi kvalar in bland de andra 90 procenten. Jag har en målbild där Ester och Märta samsas i mitt knä, vad tror ni, kommer vi dit? Jag är tacksam för alla tips jag kan få på vägen!


På den här bilden ligger Ester och stirrar bara någon meter bort. Märta verkar ganska oberörd.


//Helene


Kommentarer
Hanna

Gud vilken gullig hund du har, vad är det för ras?

2013-10-20 @ 19:23:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0