Rosrens

Rensat ogräs, plockat kottar och ansat rosbuskar idag. Skippade trädgårdshandskarna så det doftade sådär härligt jordigt om fingrarna efteråt.  Är himla nyfiken på om det verkligen kommer nya rosor där man klippt bort de gamla, låter som ett trolleritrick.

Praoelev i trädgården

Status 7

Komfortmässigt befinner sig Öresundstågen i paritet med blå linje mot T-centralen en regnig tisdagsmorgon i november. Plus några cyklar. Vagnen är full med svettiga, irriterade människor som andas varandras utandningsluft. Märta morrar åt mannen bredvid, en unge börjar skrika några rader längre bort.

Det fina är att jag njuter av situationen, insuper atmosfären av stillastående, unken sommarvärme och känner att det här är en av de sista gångerna. Pärlan befinner sig i Status 7 (bilhandlarspråk för lastkaj i Tyskland) och snart står den på en parkeringsplats nära mig. Det är möjligt att vi avstått från bil om vi upplevt att kollektivåkandet fungerat bättre, men vi är trötta på förseningar och ersättningsbussar, långa väntetider vid tågbyten, överfulla vagnar, fullbokade tåg och prissättning efter tillgång (500-700 kr pp enkelresa till Dalarna inte ovanligt). Många tänker nog som oss, och så har vi plötsligt fler bilar på vägarna än vad vi skulle haft om resurser satsats på tågresandet så att det fungerat bra och flexibelt. Det kostar samhället det med.

Sardinburk mot Båstad.

#bärplockare

Idag begav vi oss allihopa ut i skogen. Lungt, skönt och tyst. Med mission att plocka blåbär. Blåbär hittade vi allt, matsäck hade vi med oss och inget beryktat regn i sikte. Det kom när vi satt i bilen på väg hem efter ett antal timmar i skogen. Så ikväll blir det blåbärspaj och kräftor <3

Bärplockare

#törnrosa

Efter en mycket bra fredag innehållandes en lugn dag på jobbet, fint väder, goda pannkakor så gör jag nog som Tyson:

Tröttluva.Törnrosa.

//Em.

Strandkastanjen får komma hem

Semester och ledighet innebär kritiska tider för min strandkastanj (snäll kollega upplyste om att det ju inte är någon fikus) som stått på skrivbordet på jobbet. Idag tog jag hem den, fick dessutom beröm för den på bussen av medpassagerare som undrade var man kan köpa en sån. Upplyste om att det är två års kärlek och omsorg i de där välmående bladen. Hittills har jag suttit och andats på den hela dagarna, återstår att se om den klarar miljöombyte med katt och ändrad koldioxidbalans. När inspirationen rinner till ska jag plantera om den i en större kruka, då kan den bli hur stor som helst.

Fint inslag mot asfalten i Hornstull

Från Wikipedia, får satsa på mer takhöjd i nästa boende.

#glow

Efter jobbet idag blev det lite inköp av ny makeup. Känner att jag behövde förnya mig då min foundation från Chanel tog slut igår. Var dock ute efter något renare, naturligare och lättare. Blir att prova märket "une". Både puderfoundation och läppglans. Sen gjorde det ju inte saken sämre att min Glossybox kom idag, med supeeprodukter! Wiiiihooo!!! Så just nu längtar jag efter mitt nya "glow".

VW Bromma

Lagom till jag själv går på semester vaknar bloggen ur sin sommardvala, Fröknarna Falun har mer på gång än någonsin! Som att rodda bilavtal till exempel. Det stora skedde idag på VW Bromma, leverans ska ske vecka 40, men vi fick hintar om att pärlan kanske kommer redan i början av september, längtar absurt mycket! Märtis var självklart med och bevakade angelägenheten och efteråt gick vi till Bromma Blocks och tittade på krocktestade hundburar som hon ska få åka i. Vi kom överens om att vi väntar med burköp tills bilen är levererad så vi ser att allt passar med kanter och höjder och sånt.

Spanade flygplan som kom in för landning. Vi är ofta i Bromma, men alltså jag tycker fortfarande det är häftigt!

Tillbaka!

Efter ett litet semesteruppehåll är Fröknarna Falun på g igen. Jag är personligen tillbaka på jobbet och i vardagen sedan 1,5 vecka. Efter 4 underbara semesterveckor. Så hoppas ni hänger på, känns som att 2015/2016 kommer att ge er bloggläsare mer överraskningar än ni någonsin fått. Ja men då kör vi igen!

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!