Sommar blir till höst

I lördags hälsade sommaren på här hemma igen. Det blev en fantastisk kväll med strålande sol. Vi bestämde oss för att grilla. På menyn stod hamburgare och halloumi.

Idag har dock hösten hälsat på. Regn, och åter regn. Har bla städat övervåningen hemma. När vi var i Caspers rum passade någon på att sno åt sig ett gosedjur.

Tyson ville mest ligga och mysa idag. Spöregn är inte hans melodi. Vi har en del planer för veckan. Startar imorgon med mormorsdag och nytt recept på kommande middag.

Jobb och familjedag

Idag var det mysigt att bli väckt av en glad kille och veta att hela familjen har en hel dag tillsammans att se fram emot.

Jag har nämligen varit in och jobbat tre kvällar på raken. Trodde knappt jag skulle komma ihåg någonting som har med min yrkesroll att göra. Dock hade jag fel. Det kändes precis som "hemma". Jättekul att träffa alla kollegor. Nu är tanken att jag fortsätter att hoppa in lite tills jag går tillbaka på heltid.

Annars har farmor hunnit vara här på besök. Casper var hos mormor själv med Tyson i några timmar i torsdags när vi jobbade båda två (diffade någon timme). Paret från föräldragruppen köpte huset i närheten av oss (jippy!!!).

Gotland ser underbart ut. Idag ska det bli finväder här, klippa gräsmattan står på schemat. Kanske fika under parasollet och grilla ikväll? :)

Morgonmys med småkillarna. Tror de saknat mig lite iallafall ;)

Havet intill

Jag bjuder på lite naturromantik från Gotland. Njut.

//Helene

Bland kräftor, fästingar och muffins

Igår jobbade A kväll. Jag och lilla C skulle ha mysmiddag. Jag skulle äta kräftor och han sin mat. När jag är på typ sista kräftan ser jag ngt i hans fina hår. EN FÄSTING!!!!! Lyckades få bort den då den bara kröp omkring och hade som tur var inte satt sig ngnstans. Blev sanering av C och mig själv. Tror jag veta hur den hamnat på C. Tyson springer i gräset, sedan ligger de och leker i babygymmet eller på ngn filt. Så har den tagit sig upp på C. Blä!!!

Idag har vi haft finbesök av en familj vi gick föräldrautbildningen med. De hade varit på husvisning i närheten av oss och kom hit på Playdate och fika. Jag hade gjort jordguddsmuffins. Jättegott och jag hoppas den här underbara familjen flyttar närmare oss <3

Sedan har jag mitt smarto lyckas haft ner 2 lampor här hemma pga klantighet så lär inhandla nya lampor. Blir så mörkt nu om kvällarna.

Ni verkar ha haft en underbar tur till Västerås Helene. Så härligt med kalas. Snart får T ha sitt första <3 Sladdar har vi mkt av här hemma oxå. Vi försöker oxå hitta lösningar då ngn liten krabat kommer närmare och närmare att kunna krypa nu.

Kalas i Västerås

T och M har hittat ett gemensamt intresse i skruvdragaren som åker upp lite nu och då här hemma. Senast igår kväll när M fixade en ordnad lösning för sladdnystanet och routern som sedan vi fick fiber indraget legat på hallgolvet i ett avgränsat kaos. T satt stilla i mitt knä i fullständig harmoni och tittade på med ett vattenpass i handen.

Gårdagen bjöd även på kalas, en av T:s kompisar som flyttat till Västerås fyllde ett år. Kompishäng, glass, kakor, lek och sång -alla barn var i himmelriket. T är svältfödd på sötsaker och har för den delen inte träffat så många jämnåriga i sommar heller så han levde upp. Underbart att se. Kris och panik blev det då Västerås tycks drabbats av getinginvasion. Vi fick in getingar i bilen som M brottades med medan jag försökte hålla fokus på vägen. Jag fick ett stick i handen, i övrigt går vi skadefria ur detta.

T:s virkade kompis fick följa med till kalaset. Emelies mamma har gjort den och den är så fin och uppskattad. Innan kalaset hann vi med ett kort besök på Vallby friluftsmuseum som ligger längs E18 när man åker genom Västerås. Ett trevligt ställe med gammaldags lantliga miljöer och djur. Tips till västeråsresenärer.

Av alla fototillfällen på Vallby friluftsmuseum så fångade jag alltså ett, på den här herren inne i lanthandeln. Här blev jag lite rädd faktiskt, och skyndade ut till T och M igen.

Vilket fantastiskt fint avtryck av C:s fot Emelie. Snart ska vi också höststarta öppnis tillsammans hela familjen. Så kul!

Fredagspyssel

Idag har vi varit på Öppna förskolan (babyklubben) efter sommaruppehållet. Var så kul och se vad alla bäbisar hade växt och att träffa alla igen. Idag fick vi göra fotavtryck efter sago och sångstunden. Fika hans med också. Roligt var att A kunde följa då han var ledig från jobbet. Nästa vecka om allt går enligt plan ska jag också in och jobba lite. Spännande!

Små små fötter!

Igår var min lillebror här och hälsade på. Vi bjöd på middag (pasta carbonara) och han visade upp sin nya bil. Jättetrevligt! Vet inte vad det är med min bror men Casper älskar honom. Han var helt upp-speedad när morbror R var här. Så roligt att se.

Till middag idag övertalade jag A att äta kräftor. Imorgon jobbar A kväll och då ska jag äta kräftor igen, själv (!!) Ngt insnöad ;) glömmer hur gott det är. Kräftskiva ngn?

Mormorsdag och levande dalahästar

Igår hade vi vår mormorsdag. Ngt vi uttagit igen i vår vardag. Härlig dag och på vår promenad tog vi svängarna förbi Källvikens gård som ligger lite i utkanten av Falun. Gården drivs av en fd klasskamrat och vän samt hennes man. De har renoverat om stallet, så var bara tvungen att kika dit.

Kolla in inredningen!!! Nästan så man själv hade kunnat flytta in. Vi kollade på levande dalahästar. Lilleman var lite i chock och hästarna fräste åt vagnen. Blir nog ett nytt besök inom kort.

Helene! Jag älskar din bild på dalahästen, älskar!! Ny profilbild? Intressant resension om Skansen. Vi är lite sugna på att gå på Granny Goes Street och se fröken Bryant. Dock får vi se med tanke på Lilleman. Han har hörselkåpor men är ändå tveksam.

Idag är pappan i huset ledig och storhandling lär göras. Vädret är inte riktigt på topp så vi får se vad vi styr :)

//Em

Inte så mycket allsång, men en dalahäst

Eftersom T ääääälskar allsången tog vi sista chansen för i år och åkte till Skansen och genrepet klockan fem igår eftermiddag. Likgiltig och en aning skeptisk såg ut över ett hav av huvuden där han satt på våra axlar till "Stockholm i mitt hjärta". När Zara Lrsson gjorde entré tilltog rynkan mellan ögonbrynen och vi gick till Seglora kyrka istället. Nej, allsången med ljud, intryck och människor blev för mycket. Vi gör ett nytt försök nästa år. Innan allsången gick vi ett par timmar bland djuren. Björnarna var mäktiga, och när vi fikade fick vi besök av en påfågel.

Det finns inte bara björnar och påfåglar på skansen, det finns dalahästar också. Glädjen visste inga gränser!

Allsången -vi ses igen nästa år istället!

Tillbaka i vardagen

Vi är tillbaka i vardagen här hemma. Nu roddar jag småpojkarna själv. C har tagit två sovmorgnar, love it. Nu väntar jag på att han ska vakna så vi kan äta lunch och bege oss ut i ett soligt väder.

C har kommit in i ngn utvecklingsfas. Han upptäcker mycket mera, har mål med det han gör. Kryper lite framåt, mest bakåt och föredrar att sitta i sin matstol och inta måltider.

Idag ska jag och pappa iväg på en grej och sedan ska vi bjuda pappa/morfar på middag och efterrätt. Längtar!

Varit duktig och tränat på Friskis 2 dagar i rad nu. Kan säga att de känns. Speciellt i magen.

Saknar dig Helene! <3

Blir en långpromenad i detta underbara väder!

Morgonsyssla

Emelie, älskar dina recensioner från Göteborg, skrattade när jag läste om tågresan, fick samtidigt obehagliga flashbacks från tiden innan bil. Vad mycket tåg jag åkt i mina dagar, och (kanske just därför) vad jag älskar pärlan som står och glänser i carporten.

Varför har jag suttit på golvet i T:s rum sedan fem imorse och byggt duplo? För att han vaknade pigg och på alldeles sprudlande humör i ottan? Jag bygger torn och han raserar dem. I ett infall av kreativitet byggde jag en rutchkanebana i olika nivåer med en elefant på toppen, men verkar vara mer effektfullt att riva tornen. Nu blir det kaffe och sedan ska jag ta med mig färgburken ut till staketet.

Vilken härlig dag

Vilken härlig dag det varit idag. Började med sovmorgon. Efter frukosten begav sig hela familjen på en långpromenad ner till stan. Var lite ärenden som behövde ordnas. Det var sommarväder, sol och varmt. Som tur är tar jag alltid vattenflaskan med mig så vi hade en del vätskepauser på vägen.

Strålande sol i Falun idag!

I skuggan med småpojkarna och inväntar pappan i familjen.

Jag och Tyson <3

När vi kom hem gjorde vi lite lunch och sedan var vi ute då vädret var på topp. Lilleman drog på långsovning och jag och A spelade yatzy och fikade (bakat chokladbollar). Sedan myste jag en sväng i solstolen. Till middag blev det knäckepizza. Gjorde egen tomatsås, parmaskinka, champinjoner, mögelost på och mums så gott!

Efter att C somnat har jag och A haft myskväll med lite godis och soffhäng.

Shoppa och äta

Varierande dag, klev upp vid 8 med C. Ägnade förmiddagen åt vår gräsmatta. Krattade och åkte en sväng till tippen. Käkade lunch och gick och handlade på vårt älskade ICA. Gjorde ett yoga pass. Sedan förberedde jag världens godaste middag. Älskar det här!!! --> kräftor!!!!!! Det bästa med augusti är kräftorna. Så till middag idag blev det kräftor, sallad och baugetter med eget vitlökssmör. Blir repris på det här snart igen om jag får bestämma :)

Idag tänkte jag resensera Göteborg med shopping och mat. Jag älskar Göteborgs shopping. Har ni besökt butiken Design Only? Om inte gör det! Finns den i Stockholm Helene? Gör alltid fynd där. Oavsett vart man shoppar rekommenderar jag starkt ett besök på närmaste Waynes Coffee. Deras utbud, atmosfär och chailatte = finns inget bättre!

Vi gjorde även ett besök på Trädgårdsföreningen. Blev tipsad om det via en annan mamma blogg. Besök det! Gratis, vackert, barnvänligt, otroligt fina lekytor och lekparker, mysigt fik. Massor med växter och fakta kring dem. Så värt ett besök.

Vi var ut och åt middag på lördagen med A's kompis som bor i Göteborg. Vi åt på Vapiano, ett säkert kort. Väldigt barnvänligt med barnstolar och lätt att komma fram, fick maten snabbt. Annars skulle jag rekommendera ngn resturang med fisk-tema. Dock har Vapiano en ljudnivå som håller om man har ett barn som surar ur. Lilleman skötte sig dock som en liten prins, tummen upp för det!

Nu väntar lite mörk choklad :)

Clarion Post och vardagen

Varför känns det som hösten är här? Falun har visat sig på kallare front nu och vardagen börjar närma sig. A går tillbaka och jobbar på måndag. Jag ska väl oxå in så småningom och börja lite lätt.

Varit och tränat både idag och igår på Friskis. Så skönt! Hösten innebär faktiskt en del rutiner. Träning är en av dem.

A's bonusbror har fått barn, en flicka. Tur C har T. Typ den enda killen i C's närvaro, skratt!

Dags rensension av hotellet vi bodde på: Clarion Post "Posthotellet".

Låg himla bra till lägesmässigt. Nära till allt. Centralstationen, shopping, restauranger, you name it. Grymt bra planerat med lounge, frukosten, barnrummet. Märks att ngn tänkt till ordentligt och som barnfamilj var det kanon. Bra och fräsch frukost. Jättefint hotellrum med allt vad som ska finnas i ett hotellrum. Trevlig personal. Barnvänligt deluxe! Inga problem att ha med C ngnstans. Barnstolar i drivor att välja mellan på frukosten osv.

Det enda som saknades på frukosten var lax. Jag vill ha två saker på hotellfrukosten för den ska vara 100%. Nutella att doppa frukt i och lax. Så lite minus för det. Sedan råkade jag tappa ner ett glas på golvet som landade under sängen. Det var inte en trevlig upplevelse. Det var inte städat under sängen...
Ska man på Liseberg eller Universeum blir det en bit bort. Rekommenderar på Gothia Towers istället.

Summan av kardemumman: Jag bor gärna här igen. Speciellt med barn. Men ska vi besöka Liseberg eller Universeum så bor vi nog på Gothia. Hann tyvärr inte utforska hela hotellet men jag gillar det. Det får 7 av 10 poäng.

Loungemöbler och åka tåg

Idag har vi hälsat på min kusin för att kolla på utemöbler. De ska sälja sina loungemöbler och vi ska köpa dem. Tanken är att ha dem på verandan, till att börja med. Blev en Playdate för både C och T då min kusin har barn och hund, precis som mig.

Har även kört igång träningen lite lätt idag med en pw och yoga. Kör 30 dagars challange, men gör passen på dagarna jag inte tränar på tex Friskis. Herregud vad min stela fd preggokropp behöver yogan.

Dags för första resensionen: att åka tåg eller bil?

Vi bestämde oss för att ta tåget för att vår bil krånglat en del och inte så kul att bli ståendes ngnstans. Sedan fick vi inte stå på en parkering vi brukar stå på gratis igenom A's kompis. Vilket gjorde att vi skulle köra in i Göteborg och betala extra för parkering. Det gjorde att tågbiljetterna och bilresan slutade på samma summa.

På vägen ner tog vi ett direkttåg. Allt gick bra. Caspers första tågresa och han satt snällt i våra knän, sov två långa stunder gjorde han också. Dock åkte vi med TågAb. Gamla tåg, extremt ofräscha toaletter. Blä!
Vägen hem innebar två byten, x 2000 var skitsvårt med vagnen då den inte gick in ngnstans. Första minuset med vår Emmaljunga Super Viking. Försenat tåg men löste sig då andra tåget väntade in. Fick springa med Lilleman i bärselen. Tips! Ta bärselen, åk inte själv med barnet om du har packning, vagn och ska göra massa byten. Dock är folk oerhört hjälpsamma! Heja svenska folket. Vi fick så mkt hjälp med tex att lassa av vagnen, gå före i olika köer osv. Även personalen på tågen var otroligt hjälpsamma. Summeringen är: Nu var det helt ok att åka tåg med C eftersom han tex inte kryper osv. Sen har jag en känsla av att det blir svårare. Vid byten -> ha sällskap, organisera.
Vi kommer nog personligen ta bilen nästa gång. C blir äldre och mer mobil. Byten -> aldrig mer! Plus att jag inte riktigt litar på SJ i tidtabeller.
Extrakul var att vi satt med en mamma som åkte med 3 barn varav ett spädbarn (!!!) skills på det! Blir svettig bara på tanken. Att när vi skulle byta blöja på X2000 råkade lite av nr 2 innehåller hamna på golvet. A höll C (famna inget skötbord) och var illamående (åksjuk), jag skrattade hysteriskt och C var lugnet själv. Men det gick det med.

Vi åkte även spårvagn i Göteborg med Casper vilket var mkt lättare. Göteborg bjöd på en del regn.

Just det! Casper kryper bakåt hela tiden nu. Dock har det kommit ngt litet krypsteg framåt idag. Snart är det full rulle här hemma.

Projekt altanräcke

Här är kyligt och blåsigt idag, utnyttjade blåsten och hängde ut en tvätt med lakan imorse. Nu har jag tagit ett varmt bad och i köket puttrar kaffebryggaren. Vad kul att ni hade det bra i Göteborg Emelie, jag ser fram emot uppdateringar om resan. Håller med om att hemma är bäst, just nu njuter jag av att bara vara hemma innan vi snart åker iväg en vecka igen. Projekt måla altanräcke påbörjades igår och här nedan ser ni min arbetsplats de närmaste dagarna. Det blir kul att göra något praktiskt.

Målartvätt

Tack för fantastiska dagar Göteborg

Hemma i Falun igen efter 4 dagar i Göteborg med familjen. Vi är så nöjda med resan. Vi är kanske mest imponerade över Casper som varit som en solstråle under hela resan. Detta trots mängder av första gångsupplevelser och intryck. Har så mycket att resensera för er. Tänkte ta det lite uppdelat, blir nog lättast så.

Borta bra men hemma bäst. Känns skönt att vara hemma. Hämtade Tyson hos mamma idag så nu är familjen 100 % hel igen.

Trött efter resandet idag så imorgon kommer de första betygen på bla tågresan, hotellet, det vi gjorde osv.

Göteborg

Imorse ringde väckarklockan 04.30 zzzzzzzzzz..... Tidigt! Pappa/morfar kom vid 05.40 för att skjutsa oss till tåget. Yes, vi tog ett direkt tåg ner hit till vackra Göteborg. Resan hit gick lekande lätt, men en gång är ingen gång så jag återkommer med recension. Vi bor på Posthotellet och samma här, återkommer med resension! Verkar dock toppen. Idag har vi mest landat lite här i Götet, kollat runt lite. Jag har shoppat på Sephora (2 parfymer, och ett manikyr kit). A har shoppat kläder. C sköter sig toppen.

Tack för tips på träning Spets! Och det blev toppen med tidningsstället.

Bjuder på 2 bilder från Google på vårt vackra hotell vi bor på:

Fint va? Längtar redan till hotellfrukosten :)

Bikini body guide

Såhär blev tidningsstället vi köpte nere i Skåne tillsammans med fåtöljen:

Bra tycker jag! Det är början till en läshörna i ett av rummen. Idag bär det av till Ikea i Barkarby så jag passar på att införskaffa en läslampa då. Kanske jag kan läsa slutklämmen på denna i läshörnan:

Vad härligt med minisemester för falungänget. De sitter nog i bilen vid det här laget. Mitt nästa träningsprojekt är Kayla Itsines Bikini body guide, kolla det Emelie! Där finns massor med konkreta tips på roliga och effektiva övningar. Tror dock inte det är en app. Googla :)

7 månader och packning

Idag blev C 7 månader. Alltså ju äldre han blir desto fortare går tiden. Dagen har till stor del ägnas åt att planera och packa. Snart ger vi oss iväg på lite semester ihop. Vi har lämnat Tyson hos mormor och blev bjudna på fika där. Måste försöka sova då det blir upp med tuppen imorgon.

Idag blev jag klar med mamma-mage! Målet var att bli det ngnstans kring att C var ca 6 månader. Så det kändes bra. Varit en bra app men mycket repetition och ibland svårt att känna att det är "kul" övningar. Men nu är det gjort :) tips på ngn annan bra app att följa? Eller youtube kanal? På tal om youtube har jag blivit helt fast där. Kollar på massa vloggar.

Natti! //Em

Karlskronas längsta tunga?

Västkusten byttes mot ostkusten och ett dygn i Karlskrona varefter vi styrde hem till vårt röda hus och vår oklippta gräsmatta. Planteringarna hade klarat sig, krassen blommade och till rabatterna lockas numera fjärilar och humlor av rosa rudbeckior som slagit ut under vår bortavaro. Att även spenaten gått i blom borde jag räknat med, den skulle skördats innan vi åkte. Nybörjarfel.

Imorse överraskade jag M med pannkakor till frukost, inspirerad av hotellet vi bodde på i Karlskrona. Därefter har trädgården fått sig ett välbehövligt postsemester-lyft. Har dock ännu ej bestämt mig för om jag ska kassera spenaten som gått i blom. Borde det inte gå att repa av bladen från plantorna och äta dem?

Semesterfrukost

Krassen innan rensning...

...och efter

Hittade en och annan frösådd juvel bland kryddorna.

Från det ena till det andra bjuder jag på en bild på brorsans Doris som kan ha Karlskronas längsta tunga.

//Helene

Fika kladdkaka och grillad middag

Fullt upp idag. Sovmorgon fick jag imorse vilket som vanligt är välbehövligt. Sådan lyx när A är hemma. Vill aldrig att han ska börja jobba igen, haha!

Tog en skön promenad på förmiddagen. Märks att vädret blivit svalare. Tyson blir piggare då och det var mkt bus under promenaden.

Pannkaka till lunch och mammas egengjorda blåbär och hallonsylt till, jummi!

Sedan kom C's faster + kusiner och Danne och hans barn på besök. Fullt hus! Bjöd på kladdkaka och grädde. Så enkelt men gott.

Tyson älskar besök, och uppmärksamheten ;)

Efter deras besök tog vi det lite lungt och packade ihop oss inför grillkväll med A's kompisar med familjer. Jättetrevlig kväll! Dem vi var hos bor i samma område så var gångavstånd.

Nu blir det sova. Fullt upp imorgon..

2/8-16

Kommer inte på ngn bra rubrik därav datumen. Blev upp med tuppen imorse med Lilleman. Åt den godaste muslin från ICA och kollade Nyhetsmorgon. Intressant ämne om vilda djur på cirkus med Jonas Wahlström från Skansen:

Personligen är jag helt emot vilda djur på cirkus. Ngt som verkligen upprör mig är när djur far illa :( usch så hemska vi människor kan vara.

Ute på ett ärende. Vi tog en peomenad till Ica på eftermiddagen för att handla det vi glömde sist. Dock blåste vädret upp rejält så blev ingen lång promenad.

Tacos till middag och nu på kvällen har jag bakat kladdkaka till ett besök vi får imorgon.

Två av killarna har soffmys här hemma.

Mycket på agendan imorgon!

Just det. Hittade resterna av min lins som försvann satt kvar i ögat (!!). Resterna ramlade ur imorse när jag satte i linserna. Jaja ut kom den :)

1/8 -16

Så kom augusti och sista sommarmånaden. Vi började veckan med sovmorgon hela familjen. Efter frukosten kom A's ena kompis som var här igår på besök en gång till. Sedan gick vi och handlade på ICA. De har verkligen så mkt bättre saker än där vi brukar storhandla. Synd priset skiljer en del :/ Vi glömde dock att handla typ hälften så lär dit igen snart.
Efterlängtad lunch med tacos :) Sedan tog jag och småpojkarna en promenad och A började att montera 1 av 2 grindar vi köpt till trappen pga av C's framfart. Ni ska få se mer senare. C's kusin kom också förbi och vi bjöd på fika. På kvällen gjorde jag iordning bakad potatis, skagenröra och vitlökssmör och en stor sallad. Så gott!

Tyson spanar på vår promenad. Fresten ingen liten linsdel har påträffats vid ögat. Hoppas den försvann när jag spolade ögat.

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!