När är vi bara människor?

Här äter alla nybakat bröd på morgnarna. Det gör vi också. Alldeles nere vid stranden i ett vitt stenhus ligger bageriet och varje morgon ringlar sig kön av brödsugna semesterfirare så långt utanför entrén att jag funderar på att byta bransch. Vid åtta-niotiden är det inte ovanligt med tjugotalet köande. Lite konfunderad har jag noterat att det bara är män som står i kön. Alltså bara män, varje morgon.  Var är kvinnorna? 

Generellt är det ju så att män och kvinnor tilldelas olika roller, vilket i ett större sammanhang blir helt galet, se bara på hur könsfördelningen i näringslivet ser ut. I det privata verkar folk funka så att det är mannen som fixar det tekniska och drar in pengar medan kvinnan lagar mat, tvättar och tar större delen av föräldraledigheten (självklart finns det varianter och undantag, men här tillåter jag mig att generalisera, och passar på att hänvisa till SCB:s jämställdhetsstatistik i På tal om kvinnor och män). 

Inköp av frukostfrallor trodde jag dock ingick i kategorin könsneutrala sysslor, men kan i och med detta inte låta bli att undra hur det förhåller sig med även andra till synes könsneutrala göromål. Ner till vilken detaljeringsnivå går vårt handlande utifrån vilket kön vi har? Man talar om att det numera är en generationsfråga, men hur djupt rotade är våra inlärda tankar och normer om kvinnligt och manligt, egentligen?




//Helene


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0