Chokladfabriken by Helene

Min absoluta favorit bland alla praliner som finns är Chokladfabrikens storsäljare Lakritskola med flingsalt. Det är den perfekta gå-bort-presenten har jag upptäckt. Funkar alltid, alla älskar den!

80 kr för ett hekto (ca 12 praliner) tycker jag blir dyrt i längden och kläckte denna fantastiska idé i helgen: Jag borde kunna göra detta själv, chokladfabriken by Helene. Sagt och gjort, och vilket resultat sen. Såå goda, måste avnjutas och nu har jag dessutom några egengjorda gå-bort-presenter till nära och kära så här i adventstider.



Lakritskola med flingsalt


60 st

3 dl Vispgrädde
3 dl Strösocker
1 dl Sirap
1 msk Kakao
100 g Turkisk Peppar
200 g 85 % Mörk choklad
Havssalt

Klä en form, 20 * 10 cm, med bakplåtspapper.
Krossa karamellerna i mortel.
Blanda grädde, socker, sirap, kakao och karamellerna i en kastrull.
Koka upp under omrörning och koka sedan ca 40 min. Gör kulprovet.
Häll smeten i formen och låt stelna i frysen.
Skär kolan i kuber, ca 1 cm.
Smält chokladen i vattenbad.
Doppa kolan i chokladen och lägg på bakplåtspapper och toppa med flingsalt.


//Helene






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0