Kapitalförstöring

Det ligger en hel hög med skor i garderoben och tar plats. Eftersom jag har ett fåtal favoriter som jag alltid använder så blir de flesta bara liggande. Så idag skred jag till åtgärd. När skorna tillslut låg uppsorterade framför mig kunde jag inte låta bli att tycka att det liknade kapitalförstöring med tanke på hur lite jag använt dem. Andra kan säkert ha glädje av dem så nu har jag tryckt ut dem på Tradera, blir jag inte av med dem där så blir det Myrorna. Himla skönt att rensa ut ibland.

Gjorde risottoinspirerat rött ris med kyckling och chorizo till middag idag. Gott!

//Helene

När semestervädret är som bäst

Har vi legat här och solat och badat. Även ätit dagens lunch, älskar semester!

Sen blev det mysstund hemma i skuggan med glass.

Ska ta mig iväg och träna ikväll. Blir skönt. Imorgon ska jag ner under jord, gissa vart ? ;)

//Em

Känn ingen sorg för mig Göteborg

Underbara dagar Göteborg har vi haft. Har lagt in ett litet kollage ovanför här med bilder. Dag 3 var vi på Liseberg. Herregud, vad roligt. Åkte Helix med total dödsångest och massa andra roliga karuseller. På eftermiddagen blev det SPA på Upperhouse. Helt magiskt med utsikten. Toppfräscht och lyxigt, precis som det ska vara. Avslutade kvällen på Heaven 23 med solnedgång, den omtalande räkmackan och mannen i mitt liv.

Dagen idag har handlat om handling, städning, räkningar och att överleva hettan som är. Gjort vätskeersättning till Tyson i förebyggande syfte. Sen har jag haft lite kändisbesök här hemma också ...

Tillbaka i vardagen

Ett par veckor i täckningsskugga har gjort att bloggen blivit lidande, men nu är jag åter i vanliga rutiner. Det känns bra, jag gillar vardag!

Inga sociala medier, ingen mejl, inga dagstidningar, nej inte ens tv-nyheterna har det blivit på ett tag.

Här hemma då? Jo här kommer det hända lite grejer den närmaste tiden. Dels ska vi byta fönster i hela lägenheten, något som kommer bli toppen att få gjort, dels levereras vår nya soffa  inom ett par veckor. Jag hade önskat att fönsterkillarna fick jobbet gjort innan soffan är på plats, men så kommer det inte att bli så vi får ha den inplastad den första tiden. Det går det med!

Nu önskar jag mig svalare väder. Den här värmen gör mig passiv och lite segtänkt. Jag ser fram emot kylig, hög höstluft!

Nu ska jag läsa igenom alla blogguppdateringar som Emelie gjort sedan jag åkte. Ska bli kul att läsa om resan till Göteborg!

Göteborg

Befinner oss i Göteborg på semester. Ligger i skrivande stund i ett skumbad. Mysigt. Vi kom igår och har hittills haft det toppen. Bor på Gothia Towers. Jättebra hotell och nära till allt. Igår hängde vi med några av Andreas kompisar här i Göteborg. Idag har vi njutit av hotellfrukost, sedan traskade vi över gatan och spenderade några timmar på Universeum. Sedan kom vi till min höjdpunkt --> shoppingen. Oj vilka fynd jag gjort!!

Ska göra oss iordning så småningom. Blir resturangbesök ikväll igen med Andreas kompisar. Gött!

Imorgon väntar Liseberg!

Far och dotter

I förrgår hade jag och pappa en dag ihop. Far och dotter. Åkte i pappas båt på Runn. Solade. Badade. Pratade. Den perfekta far-dotterdagen <3

Nära och kära

De senaste semesterdagarna har ägnats åt nära och kära. Vi har haft grillkväll hos Ssndbergs, åkt på grillkväll hos Andreas ena syster med familj och idag har vi varit i Säter och umgåtts med Andreas mamma, lite syskonbarn och träffat vänner. Jättemysigt allihopa. Vi har så fina nära och kära <3

//Em

Mannen som kunde tala med hästar

Fick en förfrågan av en fd kollega och vän att följa med och mysa med lite hästar då han var hästvakt. Var snabbt med att tacka ja. Så har spenderat söndagskvällen med trevligt sällskap, vackra hingstar, trevliga ston och söta små föl.

Helt underbart. Älskar att fylla semestern med det man älskar.

Saltkråkan

Precis kommit tillbaka hem efter en weekend i min mosters sommarstuga. Allt började lite som Saltkråkan... Ingenting är där det ska, spisen fungerar inte, saker har glömts hemma osv...

Dock ordnade allt till sig och stadsborna kände sig riktigt tillfreds. Vi har badat, tagit promenader, spelat spel och kastat pil. Grillat och umgåtts. Underbara, fantastiska semester!

Lilla T njuter i solen <3

Vacker sommarkväll

Hjälp med vattning

Eftersom svärföräldrarna är bortresta åkte vi dit för att hjälpa till med vattningen igår. Deras trädgård doftar ljuvligt av lavendel och efteråt satt vi på gräset och åt jordgubbar.

Passar på att läsa "En bluffpilots bekännelser" under tiden. Oerhört pubertal bok och en... annorlunda läsupplevelse. Skriver mer om den i ett annat inlägg.

Tyson och Grodan

Fick en groda i present när vi var i Stockholm. Den blev väldigt populär här hemma. Tyson mer eller mindre avgudar den. Lilla Grodan från Grönan, tack Malin!

Älskar den lilla grodan <3

En sovstund ihop <3

Semester

Så skönt att ta dagarna som de kommer. Idag har jag varit på visning på en jättefin lägenhet. Vilken dröm. Snart väntas loppis med mamma. Vädret är tyvärr inte tipp topp men det ska bli fint till helgen och kommande vecka.

Det här är från första semesterkvällen. Helt underbart väder. Vi gick och badade alla tre.

Mera koriander

M kom hem med en stor kruka koriander ikväll vilket var mitt i prick -jag behöver min koriander! Vi ställde oss i köket och lagade fajtas tillsammans, han bakade naan och jag stekte kyckling.

Gjorde egen spice mix till, godare och så spar man på glutamaterna:

Blanda i ungefär lika delar
Torkad koriander
Lite mer socker
Mycket spiskummin

Plugga

Det sista man vill tänka på just nu är hösten. Dock lär det bli en intressant höst, det är nämligen dags att stoppa näsan i böckerna och sätta sig i skolbänken igen. Dock i kombination med jobbet. Handledning för hela slanten. Känner stödet hemifrån ;)

Stockholm part 1

Spenderat helgen i Stockholm med Andreas och hans systrar med respektive. En födelsedagspresent vi fått. Fredagen började tidigt, första stoppet med på Barkarby Outlet. Total lycka! Blev en hel del shoppat, bland annat från Tommy Hilfinger, Victoria Secret och Peak Performance. Ni ska få se så småningom! Blev även lunch i solen där. Sedan åkte vi vidare till Stockholm Södermalm Clarion Hotel där vi bodde. Bytte om lite så blev det båt över till Djurgården och Grönalund. Där åt vi och spelade 7 kamp, och det bästa av allt --> åkte karuseller! Lika roligt som när jag var betydligt yngre. Sent blev det. Kvällen/natten avslutades med goda drinkar och tilltugg. Toppenstart på semestern!

När är vi bara människor?

Här äter alla nybakat bröd på morgnarna. Det gör vi också. Alldeles nere vid stranden i ett vitt stenhus ligger bageriet och varje morgon ringlar sig kön av brödsugna semesterfirare så långt utanför entrén att jag funderar på att byta bransch. Vid åtta-niotiden är det inte ovanligt med tjugotalet köande. Lite konfunderad har jag noterat att det bara är män som står i kön. Alltså bara män, varje morgon.  Var är kvinnorna?

Generellt är det ju så att män och kvinnor tilldelas olika roller, vilket i ett större sammanhang blir helt galet, se bara på hur könsfördelningen i näringslivet ser ut. I det privata verkar folk funka så att det är mannen som fixar det tekniska och drar in pengar medan kvinnan lagar mat, tvättar och tar större delen av föräldraledigheten (självklart finns det varianter och undantag, men här tillåter jag mig att generalisera, och passar på att hänvisa till SCB:s jämställdhetsstatistik i På tal om kvinnor och män).

Inköp av frukostfrallor trodde jag dock ingick i kategorin könsneutrala sysslor, men kan i och med detta inte låta bli att undra hur det förhåller sig med även andra till synes könsneutrala göromål. Ner till vilken detaljeringsnivå går vårt handlande utifrån vilket kön vi har? Man talar om att det numera är en generationsfråga, men hur djupt rotade är våra inlärda tankar och normer om kvinnligt och manligt, egentligen?

Vassast

Har verkligen hunnit göra Lissabon med omnejd de senaste dagarna. Har man bara en dag i Lissabon och måste prioritera är det framförallt två saker som var riktigt vassa: Oceanarium och det gamla militärfortet som ligger på berget ovan Sintra (som är en liten stad ca 40 minuters tågresa bort). Är man i Sintra är det toppen att hyra bil så man även har möjlighet att se omgivningarna, bl.a. Cabo da Roca -Europas västligaste punkt- och de många små slingrande bergsvägarna inramade av grönska.

Utsikter finns det gott om i och kring Lissabon. Många står sig dock slätt mot den i fortet ovan Sintra. Som hämtad ur en saga.

Nu har vi landat i Sverige. Lika kul det är att resa, lika kul är det att komma hem :) Märten var världens lyckligaste hund och väckte stor uppmärksamhet när hon väntade in oss i ankomsthallen på Landvetter. Lillsnuffan!

Göteborg

Igår blev det en till resa bokad. Den tredjes totalt på min semester. Jag ska till Göteborg. Boendet blir på Gothia Towers, Spets kolla in deras SPA, minst sagt spektakulärt. Ska bli jätteroligt att se staden, och träffa alla trevliga göteborgare!

Bild tagen från Google.com

Men först väntar en resa till Stockholm. 3 pass kvar till semestern. Längtar!!

Några dagar i Lissabon

Befinner mig sedan ett par dagar tillbaka i Portugal, Lissabon. Har just kommit tillbaka till hotellet efter en fantastisk skaldjursmiddag (det är fisk och skaldjur som gäller här i Lissabon). Började imorse med ett besök på Oceanarium, ett välbesökt akvarium. När vi gått där i tre timmar, utan att stressa men ändå ganska raskt, hade jag sett en uppsjö av havslevande arter jag inte visste existerade innan. Otroligt stort! Har även gjort ett besök på Lissabons bästa konditori (typ Lissabons svar på Vetekatten) och åkt spårvagnslinje 28 i stadsdelen Alfamas trånga gränder tills jag fått träsmak i baken. Dagens motion har bestått i att bestiga medeltidsborgen Sao Jorges många torn. Fantastisk utsikt men så låga skyddsstängsel (där det fanns sådana) att till och med jag fick svindel :)

Oceanarium.

Hann med en tur i linbanan till shoppingcentret Vasco da Gama där vi åt lunch och handlade kläder.

Fikapaus och Castelo de Sao Jorge.

//Helene

I en hage påfyllande vatten

Kan man tänka på mycket. Livet, händer så mycket roligt och har en känsla av att det är bara början :)

Är det inte en helt underbar miljö btw? Så avkopplande!

Oh summerdays!

Vilka underbart vackra dagar Dalarna bjuder på den här helgen. Helt rätt helg att vara ledig på. Hunnit spendera en hel del timmar i rosa solstolen. Perfekt att kunna ta promenader i det vackra vädret ut till stallet. Igår blev det två stycken och det här är det första som möter en;

Två fina hästar i underbar miljö lugnt betandes i sina hagar.

Hästvakt

Är med häst i några dagar framöver. Mysigt. Det är verkligen som bomull för själen att vara i stallet och mysa och pyssla. Carina är så himla tacksam att ta hand om också, älskar att bli ompysslad. Så igår efter jobbet åkte jag, mamma och Tyson ut för lite stallmys.

Krabbfiske

Fiskat krabbor idag och jag måste säga att det är bra mycket mer tacksamt än vanligt fiske. På tio minuter drog vi upp tre stycken! Vi satt på en pir i ett litet fiskeläge utanför Torekov och bredvid oss satt två småtjejer och gjorde samma sak. Tretton krabbor låg det i deras hink, och de drog hela tiden upp nya, den ena större än den
andra. Krabbor fiskar man för sitt eget höga nöjes skull, så när man är färdig vänder man på hinken och låter dem fly. Med fördel på bryggan så man se hur de springer fram och tillbaka i sidled innan de ramlar ner i vattnet igen.

På vägen hem stannade vi vid ett hundbad så Märten fick bada. Men egentligen, ska det behövas utpekade hundbad när sandstranden är milslång?

Hos moster

Hos moster på hennes företag och blir bortskämd med massage :)

Mys, mys, mys!

Choklad

Är inne i chokladsvängen igen. Choklad är sååååå gott! Gjorde den här efterrätten för ett tag sedan; fruktsallad med vaniljglass och mörk choklad ovanpå. Mmmmm!!!

Glass på Riccardo

Efter frukost blev det bad. Det är pålandsvind så vattnet är ganska varmt, säkert kring 20-strecket. Har köpt schampoo och balsam som funkar i salt vatten, men håret får ändå en annan kvalitet av havsvatten, jag tycker det ser somrigt ut. De senaste dagarna har det blivit fotboll i Grevie, glass på Riccardo och grillat till middag.

Laddar för bad.

Läste en intressant artikel i DN idag om konstnären Sigrid Hjertén och den psykiska sjukdom hon drogs med mot slutet av sin levnad. Bland annat lyftes synen på psykisk sjukdom genom historien ur ett genusperspektiv. Blev nyfiken på författaren, ska nog leta upp ngt av henne.

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!