Svartsjö slott

Eftersom det var så fantastiskt vackert väder igår tog vi på oss promenadkläderna och åkte till Svartsjö slott som ligger ute på Färingsö, Ekerö kommun. Slottet uppfördes på 1700-talet som kungligt lustslott. I anslutning till slottet finns en engelsk trädgård och fågelrika våtområden.

 

 

Framför slottet.

 

 

När jag läste att den fridlysta större vattensalamandern lever i dammen i slottsparken mindes jag min gamla universitetslärare som doktorerade på just större vattensalamander. Har för mig att vattensalamandern trivs i just artrika miljöer, gärna i lövskog eller nära betesmarker.

 

 

Var bara tvungen att fotografera den här vackra 1700-talsallén.

 

 

Stenmur i åkerlandskapet.
 
 
På tal om betesmarkerna så var tyvärr Svartsjöviken så igenväxt att jag börjar fundera på definitionen av ”vik”. Att promenera runt viken tog ungefär två timmar, ingen sjöutsikt direkt, men en fin promenad.  Läste senare att man vidtagit åtgärder för att minska påverkan av fosfor och kväve på Svartsjöviken från omgivande jordbruksmarker.
 
 

Gillar den här bilden på mig, Märten och sambon. Men hade det inte varit snyggare om Märten tittat ut mot åkern?
 

 

//Helene

 

 

EDIT. Förresten, tänkvärd text av Gidlund som Emelie la upp igår. Jag tror man måste påminna sig själv ibland för vems skull man gör saker, att ta tillfällen och att våga kasta sig ut. Tid är värdefullt och ska inte förslösas.



Kommentarer
Julia

Guuu vilka fina bilder!! :-)

Svar: Åh, tack! :)
froknarnafalun.blogg.se

2013-12-30 @ 19:32:22
URL: http://alfrida.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0