CarbZone lågkolhydratbröd

CarbZones lågkolhydratbröd har landat på vårt köksbord. Hur det gick till vet jag egentligen inte för vi gillar kolhydrater. Men här är det.

Näringsdeklarationen vittnar om ett kolhydratinnehåll (12 g per 100 g bröd) som ju är betydligt lägre än i de flesta andra bröd. I innehållsförteckningen hamnar vetemjöl som nummer tre. I ljuset av alla matskandaler som med jämna mellanrum tar plats i nyhetsflödet inser man ganska snabbt att här finns utrymme för fusk. Den kritiska konsumenten i mig tänker att man borde skicka en limpa på analys, men jag googlar istället och finner att Kostdoktorn redan skickat lågkolhydrattortillas från samma märke och fått tveksamma analysresultat i retur. Å andra sidan dyker desto fler kolhydratjägare som är positiva till CarbZone upp på samma sökning. 





Och smaken då? Helt okej! Det smakar bröd. Konsistensmässigt är det svampigt och ganska torrt, men är alternativet för den kolhydratsnåle smörgåsälskaren att inte äta något bröd alls så kan man nog leva med det för (enligt CarbZone själva) endast 3 g kolhydrater per skiva. Jag själv fortsätter äta mitt vanliga surdegsbröd till frukost. Men så gillar jag ju kolhydrater.




//Helene


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0