Effektivt målarbete

Imorse var jag på frukostseminarium. Det var elitryttaren Anna Nordin som pratade om effektivt målarbete. Bland annat pratade hon om vikten av att dels dela upp sitt mål i delmål (det visste jag) och gärna mål som behandlar hela målarbetet, till exempel processmål och tillståndsmål (det visste jag däremot inte). Processmålen fokuserar på vad du behöver göra för att ta dig till huvudmålet -det hörs ju på namnet -processer, handlingar som leder dig i rätt riktning. Forskning visar att vi lättare når våra mål genom att koncentrera oss på vad vi praktiskt måste göra, noterar att det stämmer bra in på mig själv då jag ofta blir mer sporrad av att tänka på vägen till målet, än målet i sig (har ibland funderat på varför det är så, när man hör hur idrottsmän lyckas genom att visualisera sig själva i en situation då de nått sitt mål). Något som också stöds av forskning är att vi ska fira framstegen. Gärna många gånger! Genom att fira programmerar du hjärnan att du faktiskt kan. Jämför då med hur man tenderar att älta misslyckanden, vad kan det få för konsekvenser? :)







//Helene


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0