En bra grund och lite kärlek

Vilken surdeg! Den här typen av bakning kräver planering och eftersom jag började igår lunch krävdes inte så lite insatser under natten, men nu när de ligger färdiggräddade på galler är det så värt det. 




Framöver gäller följande rutiner för att hålla grunden fortsatt effektiv och livskraftig:

1. Mata den på söndagar. En deciliter kallt vatten och en deciliter ekologiskt rågmjöl. Efter matning får den stå på kökselementet i några timmar.

2. Diska surdegsburken noga varannan söndag.

3. Tillse att den kan andas ordentligt. Jag fick tips om att förvara den i en syltburk med bortplockad tätning.





En bra grund och lite kärlek är alltså nyckeln, som med det mesta här i livet. 


//Helene


Kommentarer
Karin Bergström

Bravo! Jag har just ställt en surdeg på tillväxt inför morgondagen. Mosterkramar!

Svar: Det är verkligen roligt när det tar sig! Bjöd på bröd här igår och det var väldigt uppskattat. När den här omgången är uppäten ska jag testa att baka valnötsbröd. Kram!
froknarnafalun.blogg.se

2015-02-28 @ 21:53:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0