Ett besök hos Jarlabanke

För några dagar sedan besökte vi Jarlabankes Bro i Täby. Utifrån en hastigt genomögnad turistbroschyr på Täby kommuns hemsida visste jag att denna bro uppfördes av stormannen Jarlabanke på 1000-talet. Vidare fyllde min fantasi i att den skulle bestå av sten och löpa över en fors, samt att för att nå den behövde man gå genom urskog där skägglaven växte tät på grenarna. Jarlabanke himself föreställde jag mig vara en vikingatida variant av Gandalf. När vi var framme blev jag tvungen att fråga var den där bron egentligen var. Då stod vi på en grusgång i Täby Kyrkby omgivna av villaområden och trafikleder. Ingen bro i sikte, än mindre en fors. M tittade på mig som om jag inte förstått någonting och sa att vi ju står på den nu. Usch vad besviken jag blev. Vi var väl inte där i fem minuter innan vi packade in oss i bilen och åkte och satte oss vid Vallentunasjöns strand och fikade istället. Det var himla mysigt, och vad gäller Jarlabanke så lärde vi oss i vilket fall lite vikingatidshistoria.


Det här är alltså Jarlabankes bro, som ju inte är en bro utan en väg. Från början byggd för att underlätta passage över träskmark. Svårt att föreställa sig att det varit träskmark här.

Två runstenar stod vid bron.


Picknick och promenad vid Vallentunasjön!

//Helene


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0