Nyvaket

Mars månad föräras av liv som letat sig upp bland allt som är visset, små löften om kommande grönskeexplosion. Extra mycket längtar jag efter tulpaner och kirgislökar planterade i september, hoppas på att jag gjorde rätt när jag satte dem, tulpaner är ju precis det underbaraste som finns. Tänk att sitta ute med en kaffe och titta på dem i vår... Idag vilar alla nykläckta lökar under ett tunt snötäcke, men såhär såg de ut igår:

Under en buske på framsidan spirar dessa i mängder.
Den här står ensam och är lite rödbrun i färgen.
Funkian har vaknat.
Oidentifierad gul.

//H



Kommentarer
Karin Bergström

Hej Helene! Den oidentifierade gula är vintergäck. Du har dukat upp ett smörgåsbord åt rådjuren. Gå till Plantagen eller liknande och köp Tricogarden. Det är njurtalg. Det späder man med vatten och sprejar på med vanlig sprejflaska. Luktar inget för människor, och våra husdjur bryr sig inte, men rådjuren äter inte upp krokus, tulpaner, rosor, kärleksört, penseer osv. När man ser blomknopparna på krokusen är det dags att spreja. Jag förbrukar ungefär en flaska per vår/sommar, så även om preparatet är dyrt, så räcker det ganska länge. Rådjuren gillar inte vintergäck och påskliljor. Mosterkramar!

Svar: Tack för tips, ska inhandlas för att undvika antiklimax nu när man längtat efter vårblommorna.
froknarnafalun.blogg.se

2017-03-03 @ 20:01:30


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

froknarnafalun.blogg.se

Emelie och Helene, bloggar om det mesta!

RSS 2.0